Terveydenhuollon sininen tulevaisuus

Potilas terveydenhuollon keskiöön

  • potilas ei palvele järjestelmää vaan järjestelmä palvelee potilasta
  • potilasta tulee kuunnella

Terveydenhuollon palvelut saatava sujuviksi

  • tavoitteen (potilaan saaman avun) kannalta epäolennaisia muodollisuuksia ja raja-aitoja karsittava
  • tietotekniikka palvelemaan hoitoprosessia niin, että käsiä ja aivoja vapautuu ihmisen kohtaamiseen

Hyvin hoidettu potilas säästää terveysmenoissa

  • Ei määrä vaan laatu: oikea diagnoosi ja oikea hoito potilaan luukuttamisen ja lääkehoidon hakuammunnan sijaan
  • Vanhusten hoidossa henkilökunnan resurssivajausta ei tulisi paikata rauhoittavilla lääkkeillä tai masennuslääkkeillä
  • Kutakin potilasta hoidetaan yksilöllisesti, yhdessä potilaan kanssa, hoitovasteita kriittisesti arvioiden
  • Työttömien työkyvyn (myös osatyökyvyn) ja kuntoutusmahdollisuuksien nykyistä asianmukaisempi lääketieteellinen kartoitus ja tukeminen
  • Varhainen puuttuminen syrjäytymisvaarassa olevien nuorten terveysongelmiin

Lääketieteellinen tutkimuksen palauttaminen yliopistosairaaloiden ydintehtäväksi

  • Diagnoosien ja hoitopäätösten tulee perustua korkeatasoiseen lääketieteelliseen tutkimustietoon
  • Tieteelliset menetelmät käyttöön myös yksilöllisten hoitojen vaikuttavuuden ja turvallisuuden arviointiin
  • Tieteellistä innovatiivisuutta huonosti tunnetuista sairauksista kärsivien potilaiden elämänlaadun ja toimintakyvyn parantamiseksi

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *